Πολιτιστικός Ιμπεριαλισμός |
|
|
ΟΝΝΕΔ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
|
, 05 - 03 - 2008 |
(δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Σήμερα" στις 6/3/08) (δημοσιεύτηκε στο site www.korinthiaki.gr στις 6/3/08) (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Ημερησία Κορίνθου" στις 11/3/08) (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Κορινθιακή Ημέρα" στις 12/3/08) (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Κορινθιακή" στις 13/3/08) (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Ηγέτης της Κορινθίας" την 1/4/08)
Γράφει ο Γεν. Γραμ. του Τ.Γ. ΟΝΝΕΔ Άσσου-Λεχαίου, Νίκος Κούτουλας
Είναι βέβαιο πως ο πολιτιστικός ιμπεριαλισμός είναι η σύγχρονη επεκτατική πολιτική κάθε ισχυρής χώρας. Με τον όρο αυτό εννοούμε το αντίστοιχο του ιμπεριαλισμού σε πολιτισμικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, οι ισχυρές χώρες προσπαθούν με έμμεσο ή άμεσο τρόπο να μεταδώσουν τον πολιτισμό τους στις υπό ανάπτυξη χώρες, προκειμένου να τις προσδέσουν στο άρμα τους. Αναμφίβολα, παρόλο που η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο ισχυρούς πολιτισμούς, με διαχρονική αξία, βάλλεται πολιτισμικά από πολλές πλευρές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πολλές φορές πολιτιστικός εκφυλισμός του ελληνικού χαρακτήρα.
Αυτή η πολιτιστική επίθεση παρουσιάζει αποτελέσματα μόνο σε βάθος χρόνου, όμως αυτά τα αποτελέσματα έχουν την ικανότητα να αλλοιώσουν ολοκληρωτικά την ταυτότητα ενός λαού. Συγκεκριμένα, αυτές οι χώρες αποκτούν ανώδυνα, ειρηνικά και ανέξοδα νέες αποικίες, αποκτούν γεωπολιτικά ερείσματα, κερδίζουν ζώνες επιρροής και διοχετεύουν ευκολότερα τα προϊόντα τους, αφού δημιουργούν νέες αγορές. Είναι φυσική συνέπεια, πως η πολιτιστική εξάρτηση φέρνει και οικονομική εξάρτηση, η οποία εύκολα και νομοτελειακά μετατρέπεται σε πολιτική υποτέλεια.
Οι τρόποι για να δελεαστούμε και να υποκύψουμε στις πολιτισμικές πιέσεις είναι πολλοί και δύσκολα αναγνωρίσιμοι. Η αναφορά σε συγκεκριμένα παραδείγματα είναι απαραίτητη, ώστε το άτομο να μην τα δέχεται άκριτα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εκμάθησης ξένων γλωσσών. Διερωτάται κανείς πως είναι εφικτό η αρχαία ελληνική γλώσσα, από παγκόσμια γλώσσα ως κοινή διαπίστωση να έχει πλέον μετατραπεί δευτερεύον μάθημα στα ελληνικά σχολεία. Επιπλέον, η τέχνη και ο κινηματογράφος, ασκούν τεράστια καταφανή επιρροή στην ταυτότητα του Έλληνα και αυτό το επιδιώκουν με τη μουσική, τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία, τις ταινίες και γενικότερα τον εξιδανικευμένο τρόπο ζωής που προβάλλουν. Επίσης, η διαφήμιση και η μόδα αλλάζουν άρδην την πολιτισμική ταυτότητα του Έλληνα και ειδικότερα των νέων ανθρώπων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εισαγόμενης μόδας των «emo». Πολλοί νέοι την έχουν υιοθετήσει αγνοώντας τον κίνδυνο και αλλοιώνοντας την ελληνική προσωπικότητά τους.
Αναμφίβολα λύσεις στο εν λόγω πρόβλημα υπάρχουν. Καθίσταται ανάγκη να τονιστεί πως σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση η δημιουργία μίας προσωπικότητας σωβινισμού που θα αμφιβάλλει για όλα τα έξωθεν ζητήματα, με το φόβο της πολιτισμικής αλλοτρίωσης. Οι λύσεις του προβλήματος είναι συγκεκριμένες, δραστικές και δε δημιουργούν πρόβλημα στην εξωτερική πολιτική της χώρας. Η Ελλάδα σαν αναπτυσσόμενη χώρα, δεν πρέπει να αισθάνεται συμπλέγματα κατωτερότητας προς καμία ανεπτυγμένη χώρα, αφού κάθε πολιτισμός έχει τη δική του ομορφιά και ιδιομορφία. Επιπρόσθετα, σημαντική είναι και η επιλεκτική αφομοίωση των καλύτερων ξένων στοιχείων, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κριτική επεξεργασία των μηνυμάτων και των προθέσεων. Κάθε λαός οφείλει να αναπτύσσεται αυτοδύναμα, να στηρίζεται στις δυνάμεις του και να μην εξαρτάται από κανέναν εξωτερικό παράγοντα.
Εν κατακλείδι, είναι απαραίτητο να υπενθυμίσω πως ο ελληνικός λαός ποτέ δεν υποδουλώθηκε πολιτισμικά. Είναι ανάγκη να αφυπνιστούμε και να μην επιτρέψουμε την επέκταση του φαινόμενου.
|
( , 12 - 04 - 2008 )
|