Προ λίγων ημερών το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ανακοίνωσε
το προσχέδιο νόμου για την απόκτηση της ιατρικής ειδικότητας. Μετά λύπης
παρατηρούμε, ότι πρόκειται για ένα πρόχειρο νομοσχέδιο, με τρομερές ελλείψεις
και καταστροφικό για τον νέο ιατρό.
Πιο συγκεκριμένα, αξίζει να αναφέρουμε πως η εφαρμογή των εξετάσεων για
έναρξη ειδικότητας με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, συνδυάζεται με μείωση των
θέσεων των ειδικευομένων (ευθεία συνάρτηση με τους εισακτέους των ιατρικών
σχολών περίπου 650 ετησίως, ενώ οι θέσεις των ειδικευομένων είναι μόνο για την
Αττική περίπου 4.500 και οι εκκρεμείς αιτήσεις για ειδίκευση περίπου στις 10.000
πανελλαδικά) γεγονός που σε ακολουθία με τη μείωση κλινών στα νοσοκομεία
(συνεπάγεται μείωση των θέσεων των ειδικευομένων) και αδυναμία ένταξης των
νέων ειδικευμένων στον ΕΟΠΠΥ, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία
κύματος μετανάστευσης των νέων ανειδίκευτων και ειδικευμένων ιατρών.
Επιπλέον, η χωρίς αντικειμενικά κριτήρια τοποθέτηση και εναλλαγή των ιατρών
στις εκπαιδευτικές μονάδες, δημιουργεί ρουσφετολογικές προοπτικές. Νοσοκομεία
της επαρχίας που δίνουν τμήμα της ειδικότητας κινδυνεύουν να κλείσουν ή
καθίστανται τόπος ¨εξορίας¨ για τους ειδικευόμενους. Με την κατάργηση των
κινήτρων για τους ιατρούς που καταλαμβάνουν άγονα αγροτικά ιατρεία, το αμέσως
επόμενο χρονικό διάστημα δυσπρόσιτες περιοχές της Ελλάδας θα μείνουν χωρίς
ιατρική κάλυψη. Η απουσία θέσεων υπεραρίθμων ειδικευόμενων για άτομα με
σοβαρές-ανίατες παθήσεις (που προϋποθέτει βέβαια αυστηρό έλεγχο και
πιστοποίηση της νόσου) φανερώνει την αναλγησία και τον κυνισμό της ηγεσίας
του ΥΥΚΑ.
Ως ΟΝΝΕΔ είμαστε θετικοί σε κάθε προσπάθεια μείωσης του τεραστίου χρόνου
αναμονής για έναρξη της ειδικότητας. Σίγουρα η εφαρμογή του μέτρου των
εξετάσεων για ειδικότητα στα πλαίσια ενος υγιούς ανταγωνισμού είναι θετικό μέτρο
υπό τις εξής προϋποθέσεις:
A) Αύξηση των θέσεων των ειδικευομένων, έτσι ώστε να εφαρμοστεί στο ακέραιο
η κοινοτική οδηγία που επιβάλλει το ανώτερο 52 ώρες εργασίας εβδομαδιαίως για
τους ειδικευόμενους ιατρούς,
Β) Διακομματική συναίνεση και διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς
(Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, Ιατρικοί Σύλλογοι, ΟΕΝΓΕ, Επιστημονικές
Εταιρείες ανά ειδικότητα και τους Συλλόγους Φοιτητών Ιατρικής) και
Γ) Έναρξη των εξετάσεων με καλύτερο προγραμματισμό, χωρις αιφνιδιασμούς
και προχειρότητα πχ έναρξη των εξετάσεων καθολικά το 2017 (από το 2015
καμία αίτηση για έναρξη ειδικότητας με λίστα δε θα γίνεται δεκτή). Στο τέλος του
2016 όσοι ιατροί δεν έχουν τοποθετηθεί για ειδίκευση τοποθετούνται ως υπεράριθμοι.
Ως θετική κρίνεται η κίνηση για την εισαγωγή του βιβλίου εκπαίδευσης του
ειδικευομένου. Σίγουρα είναι ένα αρχικό βήμα που σε συνδυασμό με την σαφή
κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων των κλινικών, την παρακολούθηση
επιστημονικών συνεδρίων και την μετεκπαίδευση στο εξωτερικό, θα αναβαθμίσουν
την ποιότητα της ιατρικής εκπαίδευσης.
Με αφορμή την έγκριση του προσχεδίου νόμου για την ιατρική εκπαίδευση και
την απόκτηση ιατρικής ειδικότητας, ο Υπεύθυνος του Τομέα Υγείας και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης του ΠΣ της ΟΝΝΕΔ Άγγελος Παπανικολάου δήλωσε τα εξής:
«Δυστυχώς για μια ακόμη φορά γινόμαστε μάρτυρες ενός θλιβερού θεάματος. Η
εφαρμογή αυτού του πρόχειρου νομοσχεδίου και η μείωση των θέσεων
ειδικευομένων που αυτό συνεπάγεται, θα αυξήσει τον χρόνο αναμονής για την
έναρξη ειδικότητας και θα οδηγήσει σε έναν ιδιόμορφο καννιβαλισμό με υπαίτιο
τον Υπουργό Υγείας κ. Λοβέρδο. Η δημιουργία κύματος μετανάστευσης
επιστημονικού δυναμικού επιπρόσθετα, σίγουρα τον αφήνει παγερά αδιάφορο.
Το προσχέδιο νόμου είναι μετά βεβαιότητας ένα λιθαράκι επιπλέον στην
καταστροφή της Δημόσιας Υγείας και στην κατάλυση του κοινωνικού ιστού»
Από το γραφείο Τύπου